دلایل بی توجهی و عدم تمرکز

دلایل بی توجهی و عدم تمرکز

                         

 

سلامت نیوز:طبق تخمین محققان افراد مبتلا به بیش فعالی یک ماه کمتر از بقیه در هر سال کار می کنند و به همین دلیل زیان مالی ناشی از این بی توجهی سالانه 77 بیلیون دلار برآورد شده است. یکی از دلایل معطوف نگه داشتن توجه به یک مسئله مربوط به طبیعت انسان است. انسان طبیعتا مستعد به تعلیق انداختن و وقفه در کار است. برای مثال تنها احساس گرسنگی در حین کار کافی است تا شما را از ادامه کار منصرف کند و به بهانه آن کیلومتر ها از محل کار دور نگه دارد. دلیل دیگر می تواند مربوط به عملکرد والدین در دوران کودکی باشد که کودکان را در حین بازی و سرگرمی مدام وادار به انجام کارهای دیگر می کنند و مانع از تمرکز آنها روی بازی می شوند و این مسئله می تواند مانع از توسعه توانایی تمرکز بچه ها شود.

 

راه های زیادی برای بهبود بخشیدن به توانایی تمرکز و توجه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

 

1- نیاز به خواب بیشتر: خواب مناسب تاثیر به سزایی در مدت زمان توجه شما دارد. محدود و یا کم کردن مقدار خواب کودکان تاثیر مستقیمی بر فعالیت کلاسی، آسیب به توانایی اجرایی و توجه آنها دارد. داشتن خواب کافی در شب می تواند توانایی معطوف کردن توجه و تمرکز را بهبود بخشد.

 

2- تلویزیون را خاموش کنید: البته تلویزیون موجب حواس پرتی می شود. اما محققان می گویند که پس زمینه آن به خصوص برای کودکان 3 ساله و کمتر در هنگام بازی می تواند زیان بار باشد و رشد آنهارا آسیب برساند. این امر سبب می شود که توجه آنها به یک اسباب بازی به نصف کاهش یابد. تماشا کردن تلویزیون ایرادی ندارد اما زمانی که نیازبه توجه به مسئله ای دیگر است بهتر است خاموش شود.

 

3- نیاز به تعمق و ژرف اندیشی یا مدیتیشن: تحقیقات اخیر حاکی است که تعمق و ژرف اندیشی می تواند زمان توجه به یک موضوع را افزایش دهد.

 

4- تکنولوژی مدرن می تواند باعث مزاحمت شود: گوشی همراه، ایمیل ها، پیام های فوری و ....همگی می تواند در مختل کردن توجه شما متفق شود و توجه فرد را در خانه و محل کار از بین ببرد. طبق آماری نشان داده شده که تعداد میانگینی از کارکنان ، هر سه دقیقه محل کار را با چنین بهانه هایی ترک کرده و نیم ساعت بعد در محل کار حاضر می شوند. کم کردن چنین تکنولوژی از اطراف خود می تواند وضعیت متفاوتی را خلق کند.

 

5- نیاز به ورزش : مطالعات زیادی نشان داده است که ارتباط موثری بین ورزش و توانایی درک و یادگیری وجود دارد. مطالعه ای دیگر نشان می دهد که بزرگسالانی که زندگی ساکن و بی تحرک را ترک کرده و برنامه پیاده روی سریع را برای خود طراحی کرده اند ، از سرگردانی و حواس پرتی خود در حد قابل توجه ای کاسته اند.

 

6- نیاز به انجام تمرینات ذهنی: مطالعه اخیر از مرکز پزشکی دانشگاه باپیست نشان می دهد که بزرگسالانی که به انجام تمرینات منظم ذهنی همچون حل جدول پرداخته اند توانسته اند قدرت تمرکز خود را در حد قابل توجهی ارتقا بخشند.

 

7- محل کار و خانه را خلوت و ساده کنید: یک تکه فضای سفید و بدون خرت و پرت می تواند کمک زیادی به حفظ توجه دقت شما داشته باشد.

 

8- درمان اختلال بیش فعالی بدون توجه: تخمین زده شده که 3 تا 5 % از بچه ها دچار این اختلال هستند و 30 تا 70 % آنها علائم این بیماری را تا بزرگسالی به همراه خواهند داشت.افراد دچار این اختلال با دلایل ژنتیکی، اغلب دچار مشکل در سازمان یافتن و پایبندی به یک شغل و حفظ روابط هستند. اگرچه در این حالت درمان قطعی وجود ندارد ، اما ترکیبی از روشهای درمانی مثل مدیتیشن و تکنیک های کوپینگ می تواند مفید باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد